17 januari 2009

Volvo Lastvagnar

Jag befinner mig för närvarande ute i värmländska skogen...igår när jag tog mig en promenad med grabbarna hittade jag en gammal fin Volvo lastvagn. Diesel Turbo från 50- eller 60-talet. Säkert en riktig pärla när det begav sig.



Numer är den här gamla volvon gammal och rostig och jag är tveksam till att den fortfarande är brukbar. Den kändes sybolisk där den stod. Volvo Lastvagnar håller på att förfalla. Nu har de varslat flera hundra till läste jag.
Våra svenska stoltheter (som inte ens är svenska längre) är det ingen som vill ha längre.(Saab funderar de visst på att lägga ner helt!) De svenska, moderna, trogna arbetshästarna har gått till slakt...



Kanske var den så HÄR fin en gång i tiden.

Volvo Lastvagnar är också namnet på en rackars bra bok, skriven av "vår granne" Erlend Loe. Har du inte läst den än är det hög tid att du gör det! Det är i alla fall en Volvo-historia man kan skratta gott åt.

Köp Erlend Loeas Volvo Lastvagnar HÄR

Och föregångaren "Doppler" HÄR

2 kommentarer:

Anonym sa...

En sådan där rund mullig lastbil hade pappa en gång i tiden. På den tiden jag ville bli lastbilschaufför;-)

Synd och skam att de bara få stå och bli förstörda

Kram

Verografen sa...

Ja visst är de fina...de kan få vem som helst att vilja bli lastbilschaufför.